13 mar 2012

SOFTWARE EDUCATIU SÜCHIKI WALEKERÜ

A continuació es presenta un exemple de l'ús de les TIC en escoles indígenes mitjançant un projecte d'investigació-acció amb dos objectius: d'una banda, averiguar com és fa un projecte regit pel mètode d'investigació-acció que tinga un enfocament vivencial i, d'altra banda, saber quins passos són necessaris seguir per a desenvolupar un software educatiu.

Aquest projecte parteix de dues premisses. La primera és que l'aplicació de les TIC en educació és viable en qualsevol sector humà sense importar raça, cultura, ètnia, etc. La segona premissa postula que un software educatiu és un recurs didàctic que pot ajudar a a desenvolupar habilitats d'oralitat i de lectoescriptura.

Aquesta experiència va ser realitzada a una escola de Veneçuela, en la que gran part dels seues alumnes eren Wayuu. Els Wayuu són un poble indígena que parla wayuunaiki, però, encara que quasi tots els seus integrants el parlen, no saben ni llegir-lo ni escriure'l.

Per al desenvolupament d'aquesta investigació es va crear un software educatiu utilitzant la metodologia Thales, anomenat Süchiki Walekerü. Aquest software ha estat construït en quatre móduls: escoltar el conte, jugar a Süchiki Walekerü, ajuda i sortida del sistema.

El projecte Süchiki Walekerü segueix un enfocament etnogràfic instrospectiu-vivencial que es regueix pel mètode d'investigació-acció. Per a la recollida de dades s'ha utilitzat l'observació directa i entrevistes interactives amb els participants. Per a l'avaluació del projecte s'han utilitzat instruments com el guió estructurat, registres etnogràfics, memòries descriptives i diaris de camp.

Pel que fa a la construcció del software, s'ha creat seguint la metodologia Thales. Aquesta metodologia consisteix en seguir unes fases molt concretes:
  • Planeació (fase I): concretar els recursos materials necessaris a utilitzar i el proposit concret que tindrà el software.
  • Disseny (fase II): 
- Disseny  instruccional: plasmar les idees de la fase I en paper.
- Disseny de la interfície: indicar les posicions que ocuparan les diferents opcions (menú,  botons, etc.) en la pantalla.
- Disseny computacional: crear els elementes multimèdia.
  • Producció (fase III): construir el software en funció del establert a la fase II.
  • Prova Pilot (fase IV): provar el software, encara inacabat, en una petit grup d'usuaris
  • Avaluació (fase V): posar-lo a prova formalment mitjançant registres d'observació, determinant el grau d'interès que suscita, etc.
  • Millorament (fase VI): considerar els resultats de la fase fase V i, en funció d'açò, corregir o agregar nous elements.

Les conclusions que hem estret de la investigació, extrapolant-la a qualsevol context d'ensenyament-aprenentatge són:
  • Un software educatiu pot fomentar el treball col·laboratiu entre els alumnes.
  • Els xiquets es veuen motivats cap aquest tipus de projectes, ja que es barretja el joc amb l'utilització de mitjans multimèdia.
  • Els softwares educatius poden ser aplicables en qualsevol cicle, sempre que s'adequen els continguts a les característiques psicobiosocials de l'alumnat.
  • Es poden utilitzar les TIC com una eina més en el treball docent.
  • Per a que un software educatiu done bons resultats, cal que el professorat tinga una preparació prèvia sobre la utilització d'aquest.
Per acabar, i a mode de reflexió final, les preguntes que ens plantejem són les següents: 

Quins són els aspectes o coneixements que s'han de tenir en compte abans de desenvolupar una aplicació TIC en una escola (ja siga indígena o no)?
El desenvolupament d'un software, com qualsevol altra aplicació TIC a les aules, demanda de coneixement sobre les persones o gruos ètnics, no només de les seues característiques antropològics i culturals, sinó també de coneixements dels obstacles inherents en el medi ambient, l'estatus social, etc. En definitiva:
  • Per a l'aplicació de les TIC a les escoles cal que els docents estiguen preparats, és a dir, els mestres han de conèixer el context on estan aplicant les TIC, saber com funcionen, com aplicar de manera adequada les diferents metodologies i estar coordinats amb els seus compants de l'equip docent, l'equip de cicle i altres professors del mateix curs.
  • Per tal d'aplicar les TIC, hi ha que tenir en compte els recursos dels que disposa el centre on són aplicades, ja que les diferents metodologies han d'adequar-se a les possibilitats que ofereix cadascuna de les escoles.
Que és el més important a l'hora de crear un software educatiu?
A l'hora de crear un software educatiu cal tenir en compte el nivell de significat que hi pot tenir aquest per als xiquets. Durant aquest dos anys de Grau hem aprés que els aprenentatges han de ser significatius. El software Süchiki Walekerü no deuria ser aplicable a cap col·legi d'Espanya, inclús a cap altra regió de Veneçuela. En resum, per a crear un software educatiu cal tenir en compte el contex social on s'aplique i fer-lo de manera que prime l'aprenentatge significatiu.

No hay comentarios:

Publicar un comentario