17 abr 2012

LES TIC A LA SOCIETAT DIGITAL

La tecnologia ha existit des sempre, encara que d'una altra manera, ja que el coneixement tècnic o tecnològic existeix des de fa molt de temps. El que ocorre actualment és una transició de models socioconòmics i polítics on la societat industrial en les seues institucions (fàbriques, escoles, etc) estan sent reformulades, però sense el perill de desaparèixer, ja que compleixen unes funcions molt important en la societat. En aquesta unitat, es van veure les característiques de la societat contemporània i les característiques més rellevants de les TIC, a més de les coses que aquestes aporten a la societat i les seues limitacions més significatives.

Per a entendre com actuen les TIC a la societat actual, cal saber que per a poder proporcionar una alfabetització digital adequada i desenvolupar la competència digital dels individus des l’escola, coneixent les característiques més importants d’aquesta societat TIC i les aportacions de les pròpies TIC i les seues limitacions com a eina de treball.

En primer lloc, els punts que més caracteritzen la societat digital són el mass media en tots els àmbits socials, la quantitat d'informació que posen a l'abast, la contínua renovació de la informació, la dependència que té qualsevol institució d'aquestes, eliminació de barreres per a la comunicació social i la creació de nous espais i modes de treball.

En segon lloc, i havent parlat del que són les TIC i de la varietat de definicions que tenen, s'analitzen les seues funcionalitats més importants, com són el fàcil accés a la informació, els instruments que ofereixen per al emmagatzament i el processament de dades en diferents formats, els canals de comunicació bidireccional que obri, l'automatització de tasques, la capacitat interactiva que hi tenen, la homogeneïtzació de codis i la seua potencialitat com a instrument cognitiu. Però, encara que aquestes eines comporten una gran connectivitat a nivell mundial i que siga de tant fàcil accés, sobretot per al món desenvolupat, les TIC també tenen certes limitacions i inconvenients que cal tenir en compte, ja que poden presentar problemes de tipus tècnic i de seguretat, cal tenir uns coneixements mínims sobre la seua utilització per a fer bon ús d'aquestes i es poden trobar barreres culturals, econòmiques i d'idioma.
*Per a llegir el tema desenvolupat premer ací.
________________________________________

Per a donar més informació sobre el tema facilite uns articles que parlen sobre el que pense que és més important d'aquest tema. El primer dels articles parla sobre els mites que hi ha sobre les TIC actualment i el segon exposa com els espais educatius es troben en una contínua transformació a conseqüència de les TIC i es fa una reflexió cap a l'ús i incorporació de les tecnologies, els contextos educatius actuals hauran d'apostar per una integració crítica, en la qual es defineixi el quin, per què i para quin de la seva incorporació i aprofitament.

Primer article
L'article Mitología de las TIC en la sociedad y en la enseñanza, publicat a la revista Educatio S.XXI (vol. 27 num. 2) al 2009, en línies generals parla de com les TIC necessiten ser contextualitzades per a donar sentit a la seua utilització i al seu ensenyament.

Aquest document l'he interpretat com una reflexió sobre la societat digital contemporània, ja que, de la mateixa manera que fa molts anys els homes necessitaven atribuir accions als déus i a mites, avui dia aquests déus es poden considerar substituïts per la tecnologia. Els éssers humans es recolzen en la tecnologia i la culpen dels diferents problemes que tenim en la societat, deixant de banda que aquesta no funciona sense l'acció humana.

Actualment tot el coneixement està a les xarxes, tothom pot accedir a aquest coneixement;  el que es pot resumir en massa informació i poc coneixement. 

Finalment dir que amb les TIC es pot ensenyar i aprendre millor, però sense oblidar que aquestes són el mitjà i no el fi, un mitjà on som nosaltres els que hem de treballar per aprofitar-les de la millor forma possible, mitjançant un model pedagògic. A més, les TIC ens fan disposar d'un conjunt d'habilitats comunicatives, científiques i socials.

Com a reflexió final, dir que estem envoltats de les noves tecnologies però hem de pensar que som nosaltres els autors de la nostra educació i aquestes només són el mitjà per ajudar al fet que el nostre aprenentatge siga més factible.

Segon article
La publicació Las necesidades de las TICs en el ámbito educativo: riesgos y oportunidades, escrita per Julio Cabero Almena, on es presenten algunes variables que, segons el punt de vista de l'autor, han de ser preses en compte a l'hora de ser incorporades en situacions formatives. Aquestes són necessàries perquè es converteixin en elements transformadors i serveixin per millorar la qualitat de l'ensenyament. Alguns dels incidents crítics que se li ha de parar esment són: presència física de la tecnologia, existència de centres dinamitzadors, diversitat funcional, alfabetització digital, entre uns altres. Així mateix, l'autor presenta una sèrie de limitacions que han de ser contemplades, com per exemple: accés i recursos necessaris per part de l'estudiant, necessitat d'una infraestructura administrativa específica, cost per a l'adquisició d'equips, entre unes altres. Finalment, l'article acaba esmentant alguns dels mites que se li han indicat a les TIC com a desenvolupadores de canvis en el sistema educatiu.

No hay comentarios:

Publicar un comentario