En educació s'entén l'ús de les TIC com a recursos per a l'ensenyament, com a mitjà per a l'aprenentatge, com a mitjà de comunicació i d'expressió i com a objecte d'aprenentatge i reflexió. Però, per aconseguir que els TIC siguen recursos adequats per a tot el esmentat abans, cal una correcta organització d'aquests dins de l'aula. Durant el desenvolupament d'aquest tema es va veure quin tipus de justificació han de tenir els projectes TIC que pretenen crear aules virtuals o aules digitals, la diferència que hi ha entre aquests dos tipus d'aules i algunes estratègies o enfocaments sobre com utilitzar les TIC dins d'aquestes.
En primer lloc, cal dir que per a integrar les TIC als centres educatius i a les seues aules cal crear projectes que justifiquen el per què de la seua utilització, com ajuden en el procés d'E/A i com és convenient utilitzar-les. Aquests projectes es centren en estudiar quatre aspectes. Un dels temes centrals dels projectes és que són fonamentals per a establir espais virtuals de comunicació entre tota la comunitat educativa. Un altre és que l'utilització d'aquestes potèncien el treball docent i de gestió administrativa. També sobre com avaluar el grau d'ús de les TIC i l'impacte que hi tenen en el procés d'E/A. Per últim, parlen sobre l'integració de les TIC a les diferents àrees curriculars.
En segon lloc, hi ha que diferenciar entre aula digital i aula virtual. D’una banda, l’aula virtual és
un espai que no té una existència real on es realitzen les mateixes
tasques que en l’aula física però mitjançant l’ús de PCs i d’Internet o
Intranet i amb un avatar.
D’altra banda, un aula digital és una classe física però informatitzada
de forma funcional, coneixent per què són necessaris aquests recursos i
com utilitzar-los per a millorar el procés d’E/A.
Per acabar, es poden donar diferents enfocament a l'ús de les TIC a l'aula, per exemple, com a suport de les exposicions docents o per a realitzar tasques on-line des plataformes com Moodle, activitats de lectoescriptura, presentacions de treballs, unitats didàctiques, etc.
*Per a llegir el tema desenvolupar, polsar ací.
________________________________________
Una vegada estudiat el tema, he buscat informació addicional per tal de completar-lo i, entre gran tot el que he trobat, he escollit els quatre elements que m'han semblat de més rellevància per al tema tractat: un PowerPoint, un article, un Aula Virtual i, per últim, un recurs que ajuda a l'organització d'alguns recursos TIC.
PowerPoint
Aquesta presentació que apareix a continuació exposa els elements a tenir en compte a l'hora de dissenyar un aula digital i com estructurar-la. A més, he observat que aquest PowerPoint presenta alguns elements en comú amb l'article que s'exposa a continuació.
Article
El text continua explicant que la didàctica, com a ciència pedagògica, ha d'estar renovant-se contínuament i, en conseqüència, ha d'investigar la didàctica de l'aula digital. L'objectiu d'aquesta última didàctica és estudiar el procés pedagògic que es desenvolupa a la mateixa, que té com a elements fonamentals la interacció docent-alumne i la relació d'ambdós amb els mitjans digitals, així com les diferents maneres d'organitzar les activitats d'aprenentatge.
El que més interessant m'ha paregut d'aquest article es que justifica el desenvolupament de l'aula digital dient que és un sistema d'organització on intervenen els mitjans i mètodes digitals a través dels quals l'alumne interactua per a assolir els objectius curriculars i, també, on el mestre actua com a mediador entre els objectius d'aprenentatge i els continguts que s'exposen.
Per acabar, últim apartat d'aquest escrit, es descriuen els principis didàctics que s'acompleixen quan es crea un aula digital (caràcter educatiu de l'ensenyament, unitat d'instrucció i d'educació, caràcter científic del procés pedagògic, etc.) i, a més, es raona com es poden aconseguir.
Aula Virtual
En el portal educatiu de la Comunitat de Madrid podem trobar gran quantitat d'aules virtuals que s'estan desenvolupant a diferents aules d'aquesta, accedeint a la pàgina web http://aulavirtual2.educa.madrid.org/ .
Des d'ací es poden veure la varietat de tipus d'aules, però com que només es pretén explorar una mica com es pot utilitzar aquest recurs en educació primària, he accedir a l'opció "Primaria" i accediré com a "Invitado" a l'aula virtual del CP. Via Romana (Cercedilla), que el trobem a la penúltima posició del llistat. En aquest cas hi ha un curs creat d'expressió escrita, però no hi ha cap informació publicada.
A continuació em fique al CP. Julián Besteiro (Parla) i, encara que si hi ha informació publicada, tota aquesta va dirigida als equips docents, com en la gran majoria de les escoles del llistat facilitat.
Finalment, després de polsar en tots els centres del llistat no hi ha cap amb un aula virtual a la que es puga accedir com a convidat, però si he observat que les poques activitats creades estan dirigides a l'educació física i que els cursos creats destinats als docents segueixen la mateixa estructura que trobem quan accedim a la plataforma Moodle.
Organitzador Recursos TIC
Per últim, vull presentar un recurs molt útil que dóna l possibilitat de reunir enllaços i adreses Web que ens puguen interessar. A més, podem utilitzar-lo per a que altres companys mestres accedisquen a la informació i per a que nosaltres mateixos pugan veure els recursos recollits per altres professors.
Aquest recurs s'anomena Symbaloo i és un recurs que es troba a la Web que ajuda a organitzar els recursos TIC, com per exemeple jocs o activitats, per a que els alumnes puguen accedir a aquests des l'escola o des casa.
Per a veure una pàgina Symbaloo que ha fet una mestra, on s'observa la facilitat amb la que s'accedeix als recursos, es pot punjar sobre la imatge.
Article
L'article Hacia una didáctica del aula digital es troba al número 51/5 (25 de febrer de 2010) de la Revista Iberoamericana de Educación i ha sigut escrit per Carlos Bravo Reyes, catedràtic de la Universitat Autònoma Gabriel René Moreno (Bolívia).
L'autor comença l'escrit exposant que els processos d'aprenentatge s'han vist afectat pels canvis que han portat les propietats facilitadores d'aprenentatge dels mitjans digitals i l'actual tendència a aplicar les TIC als processos educacionals. També diu que, encara que les aules digitals presenten molts avantatges per a l'aprenentatge, no s'han investigat a fons des d'una perspectiva pedagògica contemporània.
L'autor comença l'escrit exposant que els processos d'aprenentatge s'han vist afectat pels canvis que han portat les propietats facilitadores d'aprenentatge dels mitjans digitals i l'actual tendència a aplicar les TIC als processos educacionals. També diu que, encara que les aules digitals presenten molts avantatges per a l'aprenentatge, no s'han investigat a fons des d'una perspectiva pedagògica contemporània.
El text continua explicant que la didàctica, com a ciència pedagògica, ha d'estar renovant-se contínuament i, en conseqüència, ha d'investigar la didàctica de l'aula digital. L'objectiu d'aquesta última didàctica és estudiar el procés pedagògic que es desenvolupa a la mateixa, que té com a elements fonamentals la interacció docent-alumne i la relació d'ambdós amb els mitjans digitals, així com les diferents maneres d'organitzar les activitats d'aprenentatge.
El que més interessant m'ha paregut d'aquest article es que justifica el desenvolupament de l'aula digital dient que és un sistema d'organització on intervenen els mitjans i mètodes digitals a través dels quals l'alumne interactua per a assolir els objectius curriculars i, també, on el mestre actua com a mediador entre els objectius d'aprenentatge i els continguts que s'exposen.
Per acabar, últim apartat d'aquest escrit, es descriuen els principis didàctics que s'acompleixen quan es crea un aula digital (caràcter educatiu de l'ensenyament, unitat d'instrucció i d'educació, caràcter científic del procés pedagògic, etc.) i, a més, es raona com es poden aconseguir.
Aula Virtual
En el portal educatiu de la Comunitat de Madrid podem trobar gran quantitat d'aules virtuals que s'estan desenvolupant a diferents aules d'aquesta, accedeint a la pàgina web http://aulavirtual2.educa.madrid.org/ .
Des d'ací es poden veure la varietat de tipus d'aules, però com que només es pretén explorar una mica com es pot utilitzar aquest recurs en educació primària, he accedir a l'opció "Primaria" i accediré com a "Invitado" a l'aula virtual del CP. Via Romana (Cercedilla), que el trobem a la penúltima posició del llistat. En aquest cas hi ha un curs creat d'expressió escrita, però no hi ha cap informació publicada.
A continuació em fique al CP. Julián Besteiro (Parla) i, encara que si hi ha informació publicada, tota aquesta va dirigida als equips docents, com en la gran majoria de les escoles del llistat facilitat.
Finalment, després de polsar en tots els centres del llistat no hi ha cap amb un aula virtual a la que es puga accedir com a convidat, però si he observat que les poques activitats creades estan dirigides a l'educació física i que els cursos creats destinats als docents segueixen la mateixa estructura que trobem quan accedim a la plataforma Moodle.
Organitzador Recursos TIC
Per últim, vull presentar un recurs molt útil que dóna l possibilitat de reunir enllaços i adreses Web que ens puguen interessar. A més, podem utilitzar-lo per a que altres companys mestres accedisquen a la informació i per a que nosaltres mateixos pugan veure els recursos recollits per altres professors.
Aquest recurs s'anomena Symbaloo i és un recurs que es troba a la Web que ajuda a organitzar els recursos TIC, com per exemeple jocs o activitats, per a que els alumnes puguen accedir a aquests des l'escola o des casa.
Per a veure una pàgina Symbaloo que ha fet una mestra, on s'observa la facilitat amb la que s'accedeix als recursos, es pot punjar sobre la imatge.
No hay comentarios:
Publicar un comentario