28 feb 2012

TENDÈNCIES METODOLÒGIQUES I TIC

Un paradigma educatiu és un esquema o model d’interpretació bàsic que comprèn el marc teórico-pràctic i orienta els fonaments pedagògics, l’acció educativa i les investigacions dels problemes de l’educació. Hi ha quatre paradigmes educatius: 


  • Paradigma conductista: les conductes dels alumnes poden ser mesurables, observables i quantificades.
  • Paradigma cognitivista: alumne és un subjecte actiu que aprèn significativament, que pot aprendre i pensar per ell mateix.
  • Paradigma ambientalista: el desenvolupament cognitiu de l’alumne no és independent dels processos socioculturals ni dels processos educacionals.
  • Paradigma constructivista: el coneixement previ de l’alumne dóna naixement a nous coneixements. 

IMPLICACIONS PER AL DISSENY DE L’ENSENYAMENT 
Els diferents paradigmes explicats abans han servit per a desenvolupar certes premisses per al disseny de l’ensenyament:
  • El currículum ha de ser tancat i obligatori. 
  • S’ha  de tenir un programa establert per al disseny del procés educatiu  (objectius, continguts, avaluació ). 
  • Els aprenentatges complexos es poden dividir de forma que es convertisquen en tasques més senzilles. 
  • L’avaluació es centra en el producte final. 
  • La motivació dependrà del reforç extern.

EVOLUCIÓ DE MODEL D’ENSENYAMENT-APRENENTATGE
Hi ha dos models d’aprenentatge que hem de tenir molt en compte a l'hora de desenvolupar la nostra futura pràctica docent.

D’una banda, en el model d’aprenentatge com adquisició de coneixement, aprendre és adquirir coneixements a partir de la informació que transmet el mestre, el qual té el control de l’aprenentatge de l’alumnat, i els continguts estan centrats en el currículum.

D’altra banda, en el model d’aprenentatge com a construcció de significat, el docent ha de intervenir en l’aprenentatge de l’alumne, però aquest últim te el control d’aquest, ja que el seu paper és aprendre a aprendre. Els processos són igual d’important que els continguts, per aquesta raó l’avaluació es centra en l’adquisició de coneixements conceptuals i procedimentals.

SEYMOUR PAPERT
El doctor Papert és un dels inventors del llenguatge de computació Logo. Amb l’aplicació del programa Logo es poden observar en els xiquets diverses conductes, ja que els nenes construeixen i utilitzen les coses que han construït, realitzen jocs de rol, demostren el que han fet, observen el que fan els companys o el docent, escolten, parlen, pregunten dubtes i demanen ajuda.



Per a saber més coses de Logo: què és, què es pot estudiar amb Logo, investigacions sobre el programa, el paper que ha de desenvolupar el mestre, etc.; punxa en la imatge.


No hay comentarios:

Publicar un comentario