20 abr 2012

LA WEB 2.0

La Web tal com la coneixem no ha existit des que funcionen les xarxes d'Internet i d'Intranet. La primera versió de web que va eixir a disposició dels usuaris va ser la Web 1.0, la qual ofereix llocs web que utilitzen documents en HTML, que estan connectats entre aquests per hipervincles, i que només donaven l'opció de visitar pàgines de lectura. Aquesta versió va evolucionar fins arribar al que tots nosaltres coneixem, la Web 2.0, on els llocs web estan associats a aplicacions que faciliten la col·laboració entre els usuaris, la interactivitat, etc. Amb la Web 2.0 apareix a Internet una nova forma de comunicació bilateral, on l’usuari pot accedir als serveis que oferia la Web 1.0, però, a més, pot ser partícip dels llocs webs als que accedeix (lectura + escriptura) i sorgeixen el que és conegut per tots nosaltres com aplicacions web, wikis, blocs, xarxes socials, etc.


Les diferències que més ens interessa remarcar d'aquestes dues versions web és que, d'una banda, la Web 1.0 és estàtica (no permet actualitzar el contingut) i que, al crear webs on l'únic que pot produir continguts és el webmaster, els usuaris prenen una actitud passiva on només poden llegir informació. D'altra banda, la Web 2.0 és dinàmica, els continguts es creen tant pel webmaster com pels diferents visitants de la web, el que fa que els usuaris formen part activa de l'actualització dels continguts.

Com que l'evolució de la Web 1.0 a la Web 2.0 ha sigut tant gran, aquesta última té moltes més aplicacions, perquè amb la possibilitat de crear blocs, wikis, perfils a les xarxes socials, etc. i de pujar continguts en diferents format (vídeos, àudio, etc.) ens donen l'oportunitat de d'expressar opinions, publicar-les i difondre-les, a més de poder estar informats de tot el que ocorre al món quasi de manera instantània, conèixer gent, mantenir contacte amb qualsevol persona del món, descarregar continguts i aplicacions que ens interessen, etc. Però, aquestes aplicacions no són únicament per a l'oci i l'entreteniment, ja que tenen cabuda en qualsevol institució, com a l'Educació, on aquesta web ha constituït un espai social horitzontal i ric en fonts d'informació, que fomenta el treball autònom, col·laboratiu, crític, creatiu, l'expressió personal, investigar i compartir recursos, crear coneixement i aprendre. A més, augmentar l'interès i la motivació dels estudiants, permet crear materials de manera individual i grupal, etc.

*Per a llegir el tema desenvolupat premer ací.
________________________________________


Com a informació addicional sobre aquest tema facilite una presentació sobre informació relacionada amb el tema, un vídeo que resumeix l'essència de la Web 2.0 i, a més, un petit anàlisi d'una Web 1.0 i un altra 2.0.

Presentació Web 2.0
¿Que es la Web 2.0?
View more PowerPoint from infocorpgroup


Vídeo Web 2.0 




Pàgina Web 1.0 i Web 2.0
La pàgina Cosmoeduca és una pàgina web 1.0, ja que si accedim a qualsevol dels continguts que ofereix, l'usuari només pot llegir informació i en cap apartat dóna opció a que es comente cap cosa ni apareix cap contingut interactiu. A més, com qualsevol lloc Web 1.0, es basa en continguts escrits i fotogràfics als que es poden passar d'uns a altres mitjançant hipervincles.

En canvi, la pàgina La Aventira de las Partículas és un lloc Web 2.0. Encara que l'estructura és molt similar a la pàgina anterior, podem observar com el creador de la web facilita la seua adreça electrònica amb l'objectiu de que els usuaris puguen comentar que els sembla la web i li diguen possibles suggeriments per a millorar aquesta.

Tal vegada, l'exemple més clar del que és un lloc Web 2.0 el tenim molt més a prop, ja que amb aquest bloc o qualsevol del dels meus companys són pàgines Web 2.0, perquè podem publicar contingut multimèdia per a difondre el que estem fent a l'assignatura, però també es pot complementar la informació de les entrades mitjançant els possibles comentaris que ens podem fer entre els companys, de manera que la informació que es dóna al bloc estaria elaborada per tots.

No hay comentarios:

Publicar un comentario