El programari assumeix un rol d'especial importància en l'àmbit educatiu.
Les institucions educatives de tots els nivells deurien d'utilitzar i
ensenyar exclusivament programari lliure perquè és l'únic que els permet
complir amb les seues missions fonamentals: difondre el coneixement i
ensenyar als estudiants a ser bons membres de la seua comunitat. El codi
font i els mètodes del programari lliure són part del coneixement humà.
Al contrari, el programari privatiu és coneixement secret i restringit
i, per tant, s'oposa a la missió de les institucions educatives. El
programari lliure afavoreix l'ensenyament, mentre el programari privatiu
la prohibeix.
El software lliure es refereix a la llibertat dels usuaris per a executar,
copiar, distribuir, estudiar, canviar i millorar el programari. D'aquesta forma, es pot utilitzar el programa amb el propòsit que es desitge, estudiar el seu funcionament per a adaptar-lo a les necessitats que es requerisquen, millorar-lo i publicar i distrubuir les copies per a que qualsevol persona que vulga puga utilitzar-lo.
El software lliure té certs inconvenients, com que el programa no té garantia, necessita recursos per a solucionar possibles errades del sistema, s'han de tenir alguns coneixement sobre programació, etc. Però té molts avantatges, per exemple l'estalvi econòmic, no hi ha possibilitat de frau, fomenta la col·laboració entre els usuaris, amplia la disponibilitat d'eines, solen ser programes eficients i amb molta diversitat, etc.
Linux és un sistema operatiu de software lliure desenvolupat per
col·laboradors de tots el món. Les seues característiques més importants és que és un sistema operatiu totalment gratuït i que va acompanyat d’un codi font, també denominat programa font. Aquesta última característica vol dir que està escrit en un llenguatge de programació per a crear el programa, descriu el que fa aquest i genera el codi executable del programa que usem.
La Generalitat Valenciana també a desenvolupar un programari lliure específic per a l'àmbit educatiu, LliureX. Aquest té com a objectiu principal introduir les TIC al sistema educatiu de la comunitat i, per aconseguir-lo, estableix un calendari propi de versions i actualitzacions, s'adapta a les particularitats i necessitats del nostre sistema educatiu, la seua instal·lació , administració i utilització és més senzilla, permet usar-se en igualtat de condicions, etc.
*Per a llegir el tema desenvolupat premer ací.
________________________________________
PowerPoint
Per a investigar una mica més sobre aquest tema, ací facilite una presentació sobre software lliure i educació, dos articles sobre el tema tractat i un parell de vídeos sobre LliureX.
Article (I)
L'article Linux Terminal Server Project en la escuela, escrit per un professor d'economia de L'IES Fernando de Mena (Ciutat Real), parla sobre que significa LTSP i com fer funcionar ordinadors antics com si foren nous.
La gran majoria de centres presenta problemes a l'hora de disposar de les infraestructures necessàries per a fomentar les TIC a l'aula. Aquesta problemàtica pot eliminar-se si comencen a utilitzar-se el sistema operatiu Linux i oblidant-se d'usar el programes de Microsoft Windows. Però tot açò pot aportar certs avantatges, entre altres, es podran utilitzar ordinadors antics, per una petita inversió es pot millorar el funcionament de tots el PCs, no es necessita comprar llicències, els alumnes poden acostumar-se a treballar amb altres sistemes operatius, es podria dotar a totes les aules d'ordinadors i el manteniment d'aquests és mínim.
Però, començar a treballar amb Linux, després d'estar acostumat a utilitzar Windows no és gens fàcil, encara que si s'aconsegueix es podran fer servir els equips molt antics que tinguen Pentieum I o II, poca memòria RAM, targetes gràfiques de 2 o 4 mb, etc.
Per a utilitzar LTSP es necessita saber que l'ordinador nou s'anomenarà LTSP i els equips antics es cridaran clients LTSP; a més tots els clients LTSP estaran connectats alo LTSP per mitjà d'un swich ethernet. D'aquesta manera es permet que els clients es descarreguen i executen el sistema operatiu i així s'aconsegueix un conjunt d'ordinadors funcional.
Per acabar, existeix molta informació en Internet sobre com es pot realitzar aquest procés per a modernitzar les escoles, però està en anglès i no es massa específica i és difícil de trobar, així que es facilita la pàgina del Centro de Profesores y Recursos de Tomelloso, per a descarregar un manual i poder configurar els ordinadors de manera senzilla.
Article (II)
Uso de Softwarre Libre para el Desarrollo de Contenidos Educativos és un article que parla sobre les TIC i les formes d'abordar els processos d'ensenyament-aprenentatge en les institucions d'Educació Superior al voltant del món. A més, es comenta l'experiència al explorar les possibilitats que s'esdevenen de l'evolució i dels posicionament del sistema nacional d'universitats a través de la realització de projectes enfocats al ús de les TIC.
La Universitat Tecnològica de Bolívar proposa un model educatiu per a la virtualitat, formant tres elements estratègics: pedagògic, comunicacional i tecnològics. Aquesta universitat disposa d'una plataforma tecnològica que agrupa diversos components d'ordre informàtic, de telecomunicacions i de sistemes de control integrats; tot açò per a donar suport i satisfer les necessitats acadèmiques i administratives de la institució.
Aquest procés es divideix en quatre fases:
- Disseny i desenvolupament del contingut educatiu: participació activa d'un docent expert i un pedagog assessor en mediació pedagògica de les TIC en ambients virtuals d'aprenentatge.
- Adequació del contingut educatiu a modalitat virtual: produir els continguts per a la plataforma virtual de la universitat.
- Suports tecnològic per a l'emissió en modalitat virtual: generar i classificar tota la informació i metainformació de la que es dispose.
- Estàndard tecnològic per implantar els recursos i OVAs en l'AVA: integrar les TIC assegurant la perdurabilitat de la informació.
Les eines utilitzades en cada fase són moltes i molt diferents, entre altres, hi ha algunes que tots coneixem, com és el Gimp, l'eXElearning, l'OpenOffice, el Mozilla Firefox o el Moodle. Cal dir que la recerca de les aplicacions és contínua i està constantment en un procés d'actualització i implementació.
Els resultats desvelen que l'ús de Linux com a sistema operatiu ha reduït considerablement els riscos de prolongació de virus informàtics que redueixen les operacions en els equips, ha augmentat l'efectivitat i reduït els costos econòmics. Però també s'han trobat desavantatges, com la resistència al canvi d'alguns integrants de l'equip de professionals o la compatibilitat.
PowerPoint
Vídeo (II)
No hay comentarios:
Publicar un comentario