Actualment, ningú posa en dubte la necessitat d'incloure les TIC al sistema educatiu en general i a les aules en particular. Per aquest motiu, els docents busquen recursos digitals educatius amb els quals puguen treballar els alumnes, com els blocs, les wikis o les webquest. Però aquestes no són les úniques eines amb les quals es poden desenvolupar i publicar materials d'ensenyament-aprenentatge a la web. Una alternativa per a la creació d'aquest tipus de material és l'eXe-learning, un programa gratuït que ofereix la possibilitat de publicar continguts didàctics en suports informàtics de manera senzilla.
eXe-learning és un programa per a la creació de contingut didàctic web sense
necessitat de grans coneixements de programació. Els materials creats poden
incloure textos, imatges, vídeos, presentacions, animacions, activitats
interactives, etc. obtenint com resultat un contingut web sense massa
dificultat que pot ser visualitzat des de qualsevol navegador i exportat
a múltiples plataformes.
Alguns objectius d'aquests programa són fomentar l'aprenentatge autònom mitjançant les TIC, proporcionar als alumnes una forma diferent de realitzar activitats i canviar el rol passiu d'aquest per a convertir-lo en actiu.
La interfície d'eXe-learning és senzilla i intuïtiva, està formada per un menú superior, un àrea de configuració dels continguts, un llistat d'eines per a crear diferents activitats i una zona on es pot validar o eliminar el treball realitzat
MENÚ SUPERIOR
Ací poden trobar les funciones bàsiques que poden trobar a qualsevol altra aplicació per a ordinador:
- Arxiu: des d'aquesta pestanya es pot obrir projectes, desar-los, exportar-los, etc. A l'opció exportar cal fer-li una menció especial, ja que és des d'aquesta on es poden pujar els treballs a Internet
- Eines: entre altres, es pot personalitzar les iDevices o canviar l'idioma.
- Estils: permet canviar el full del projecte.
- Ajuda: dóna accés a tutorials del programa al lloc web oficial.
ARBRE DE CONTINGUTS
L'arbre de continguts permeten definir l'estructura
que tindrà el material. Al
panell es comença mostrant un únic node, el d'Inici, que és la primera pàgina que es mostrarà quan el projecte siga creat; és la forma d'organitzar el material didàctic.
També es poden afegir, renombrar o eliminar node. De la mateixa forma, es pot variar l'ordre dels nodes al gust del creador, donant-li major coherència al treball.
IDEVICES
Les iDevices són la base d'eXe-learning ja que a través d'aquestes es creen els materials. A continuació s'explica breument en que consisteix cadascuna de les iDevices i es facilita un enllaç per a poder veure un exemple de cadascuna d'aquestes.
- Activitat d'espai en blanc: presentar frases o continguts on faltaran paraules les quals han de ser emplenades.
- Activitat de lectura: activitat de lectura facilitant la construcció dels mapes conceptuals.
- Applet java: inserir una aplicació Java ja creada mitjançant un copy-paste del seu codi Java Applet Tag.
- Article wiki: aquesta eina permet treballar amb una wiki a través d'aquests programa, on apareixerà un article que apareixerà al treball.
- Cas d'estudi: és una història que pretén transmetre un missatge educatiu. Pot ser utilitzat per a presentar una situació realista que permet als alumnes aplicar els seus propis coneixements, experiències, vivències o opinions.
- Coneixements previs (pre-coneixements): s'ha de arreplegar les idees prèvies que l'alumnat ha de tenir per a poder fer les activitats proposades.
- Examen SCORM: ens permet la creació d'exàmens per a l'autoavaluació de l'alumnat.
- Galeria d'imatges: es poden inserir unes imatges relacionades amb el tema que es tracta que apareixeran en miniatura fins que es polse sobre una d'aquestes, que, aleshores, augmentarà les seues dimensions.
- Imatge ampliada: utilitzant una lupa i passant-la per la zona que es desitge es veu aquesta ampliada.
- Objectius: descriure els resultats previstos de l'aprenentatge. Haurem de definir el que
els alumnes seran capaços de fer en acabar les tasques d'aprenentatge. - Pregunta vertader/fals: aquesta eina permet realitzar preguntes on s'ha de dir si l'afirmació és vertadera o falsa.
- Pregunta elecció múltiple: aquesta opció permet crear preguntes que poden tenir una, dues o més respostes correctes. Aquestes respostes han de ser marcades amb una casella de verificació. Es poden posar tantes possibles respostes com es desitge.
- RSS: permet distribuir continguts sense necessitat d'un navegador, utilitzant un programari dissenyat per a llegir aquests continguts.
- Reflexió: ofereix als alumnes l'oportunitat d'observar i reflexionar sobre les seues observacions abans de presentar aquestes com una peça de treball acadèmic. Les revistes, diaris, llibres de text, llibres de consulta, Internet, etc., són eines útils per a la recollida de dades d'observació.
- Lloc Web extern: es pot incloure la web dels continguts i l'alumnat podrà treballar amb la web com si la nostra el projecte fóra un navegador.
- Text lliure: permet afegir continguts com si treballàrem amb un editor de textos.
Per a finalitzar, dir que aquest programa és molt útil per als professors si es creen materials adequats. Per a mi, un bon material és aquell que s'adapta a les necessitats psicoevolutives de l'alumnat i al seu context social. A més, ha de tenir una introducció per a presentar les tasques i, si escau, una bibliografia per a l'alumnat que vol continuar treballant el tema. També s'ha de tenir en compte que aquesta eina no només proporciona la possibilitat de crear exclusivament activitats, ja que pot ser una forma innovadora per als estudiants de treballar algunes unitats didàctiques.
No hay comentarios:
Publicar un comentario