6 may 2012

XARXES SOCIALS EN EDUCACIÓ: TWITTER I FACEBOOK

Una de les eines que ens ha portat Web 2.0 són les xarxes socials. És evident que els joves utilitzen les xarxes socials, per tant, la nostra obligació com a docents és que aprenguen a usar-les de forma adequada, educant-los en el seu ús; a més, cal que nosaltres com a mestres també ens formem i les famílies també han d'acompanyar-nos en aquests procés. Però, sobretot, hem d’aprendre a utilitzar aquesta eina amb fins educatius, ja que gràcies a l’interès que despertes aquestes en el joves, és una eina amb gran potencial educatiu.

Les xarxes socials són llocs webs amb una estructura social on hi ha individus que es troben relacionats entre si. Les relacions entre aquestes persones poden ser de diferent tipus, com  financers, amistat, professionals, etc. S'usa també com a mitjà per a la interacció mitjançant diferents serveis de comunicació, com xats, fòrums, jocs en línia, blogs, etc.

Entre moltes característiques, les xarxes socials ajuden a millorar la socialització, ofereixen informació, creen un sentit de permanència a grups amb els que es comparteixen valors, cultura, creences, etc. i desenvolupen certa identitat social al compartir interessos i idees.

Hi ha diversos tipus de xarxes socials. Una d'aquestes són les xarxes socials personal, on els usuaris tenen un espai  on comparteixen la seua informació, les seues fotos, la seua música, etc. Un altre tipus de xarxa social són les temàtiques, que són similars a les anteriors però es centren en un tema en concret. Per últim, estan les xarxes socials professionals, les quals estan dedicades únicament a persones que ofereixen treball, que el cerquen, crear grups d’investigació, etc. 

Dues de les xarxes socials més populars a nivell mundial són Facebook i Twitter. Encara que ambdues són utilitzades com un entreteniment tenen moltes utilitats educatives. Per exemple, es poden crea esdeveniments per a refrescar la memòria dels estudiants respecte d'activitats, lectures, proves, exàmens i tot allò que és part de la vida escolar i que anotem en les nostres agendes o, també, enquestes, les quals han de ser entretingudes, simpàtiques, senzilles, no diferenciar-se massa en la forma de les quals agrade als alumnes, però que tinguen raó didàctica.

*Per a llegir el tema desenvolupat premer ací.
________________________________________

Per a saber més sobre les possibilitats de les xarxes socials, ací deixe un article sobre com un mestre les utilitza en la seua aula amb alumnes amb dficultats d 'aprenentatge, una presentació on es parla de les aplicacions didàctiques de les xarxes socials i, també, algunes d'una llarg llistat d'aplicacions que hi tenen Twitter i Facebook enfocades a Educació.


Xarxes Socials en alumnes amb dificultats d'aprenentatge
En la entrevista a Antonio José Campillo, professor de Secundària del Col·legi Sant Àngel de la Guarda de Madrid, ens explica la seua experiència amb xics de 3r d'ESO de Diversificació Curricular en l'àmbit de les xarxes socials.

Els seus alumnes, posseeixen tot tipus de dificultats per a l'estudi i mitjançant aquests programes de Diversificació Curricular es pretenen que encara tenint dificultats, puguen obtenir el graduat en ESO. Per a açò, els continguts i el currículum es veu modificat i adaptat les necessitats que demanden aquests alumnes.  A aquest professor, se li va ocórrer que un bon element per a motivar als seus alumnes, integrar l'ordinador en les aules. A través de RedAlumnos, va començar a manar les tasques als seus estudiants. Amb açò es va adonar que els seus alumnes participaven més en les tasques, sobretot els més tímids. A més, ho veu un bon recurs i es planteja la realització d'exàmens online. La majoria de pares, que saben utilitzar les noves tecnologies, estan encantats perquè estan més comunicats amb el col·legi i informats del que fan seus fills quasi de forma instantània.
 
L'ús en el sistema educatiu de les xarxes educatives com RedAlumnos, a part de ser molt bon recurs per a facilitar la comunicació entre professors i alumnes, professors i pares i professors i professors, serveixen com a element de motivació per a l'alumnat sempre que els docents els expliquen el seu correcte funcionament. A més, pense que és un bon recurs amb el qual fomentar el treball en grup, una cosa molt important en una societat com la nostra, en la qual la majoria dels aprenentatges els aprenem dels altres. 

Presentació de les aplicacions educatives de les xarxes socials

Utilització de Twitter en Educació
Existeixen diferents estratègies pedagògiques per a l'ús de Twitter com una eficaç eina educativa. Els professors han de generar un aprenentatge significatiu en els alumnes, potenciant la participació de manera activa, enfortint la investigació, el debat i la creació d'un actor compromès amb el procés educatiu. No obstant això, la majoria de les institucions educacionals bloquegen l'ús de xarxes socials en hores escolars, paradoxal realitat que trau als alumnes del seu ambient natural, en el qual es connecten, treballen, creen i comparteixen. Twitter permet generar l'ambient de contacte continu, no solament amb els alumnes, sinó que també amb els seus pares i la comunitat que els envolta.

Aquesta xarxa social té moltes utilitats en matèria d'educació, però les que considere més importants són:
  • Informació a l'instant. Es poden dur a terme trobades virtuals que involucren preguntes dels estudiants i respostes dels professors. Després poden fer comentaris en un blog o l'aula.
  • Respondre a preguntes. Els professors poden fer preguntes públiques en Twitter i esperar que els alumnes responguen. Podria dir-se que és com la versió en línia d'alçar la mà en class.
  • Discussions fora de classe. Es poden discutir sobre temes relacionats a la classe. 
  • Anuncis. En lloc d'enviar e-mails, es pot escriure un tweet per a comunicar alguna cosa.
  • Notificacions sobre tasques acabades. Els alumnes poden avisar als professors quan han acabat de fer els seus treballs.  
  • TwitLit. El límit de 140 caràcters és definitivament un repte per als estudiants. Pot ser un estimulant creatiu per a algú que cerque escriure poesia, històries curtes o alguna altra peça literària.
  • Seguir conferències. Els alumnes poden seguir conferències on destacats professionals exposen les seues idees. Fins i tot podrien accedir a la transmissió de vídeos en viu d'aquestes.
  • Comunicar-se amb professionals. Els estudiants poden respondre dubtes i fins i tot entaular discussions obertes on poden participar més persones. 
  • Prendre anotacions. Pot ser una bona llibreta d'anotacions.
  • Compartir una història. Els alumnes poden compartir o fins i tot inventar-se una història.
  • Mapes. Combinant Twitter amb geolocalizació per a saber on les persones estan comentant un tema. 
  • Informació per a pares. Els educadors poden informar als pares sobre què estan fent i quins temes estan comentant a classe. 
  • Ensenyament de la geografia. Es pot demanar a alguns usuaris de diferents llocs que diguen on es troben. Els alumnes, per exemple, poden indicaran a quanta distància es troba o alguna altra informació sobre el lloc.
  • Enquestes. Es pot fer un sondeig on s'incloga tant als xiquets com a altres usuaris que vulguen participar. Amb una mica de creativitat, aquesta activitat pot arribar a ser bastant divertida i informativa. 
  • Club de lectura. Els xiquets poden llegir un llibre i comentar-lo. Açò podria complementar-se amb participació d'altres usuaris i fins i tot amb l'autor del llibre.
  • Seguiment de polítics. És una bona manera de mostrar als estudiants les vides i opinions dels polítics. Després poden comentar aquestes opinions en classe o en Twitter.
  • Notícies. Els alumnes poden fer seguiment de notícies per a després comentar-les en classe o a la xarxa social. 
  • Crítiques. Tant a joves com a adults els agrada llegir crítiques de llibres, pel·lícules, etc. Intentar fer açò amb el límit de 140 caràcters és un gran repte tant per a estudiants com para educadors. 
  • Comunicació amb altres classes. Pots interactuar amb professors i alumnes d'altres classes i escoles.
  • Cerca del tresor. Amb motius educacionals o simplement de diversió, els estudiants poden fer una ‘cerca del tresor’ en Twitter. Aquesta activitat pot ser usada amb diferents temes i, una vegada més, depèn de la creativitat de l'educador. 
  • Jocs de rol. Els estudiants poden participar en jocs de rol amb figures històriques. És una manera entretinguda de conèixer escriptors, científics, polítics i uns altres. 
  • Idiomes estrangers. Pots publicar una oració en un idioma estranger perquè els alumnes la traduïsquen o responguen. Podria ser fins i tot una competència per a veure qui ho fa més ràpid. 
Utilització de Facebook en Educació
Facebook ha estat fent molts avanços en l'educació durant els últims anys. Moltes institucions estan usant els seus llocs en facebook per a donar a conèixer els esdeveniments en el campus, així com per a ajudar al seu reclutament. A més, molts estudiants, professors i administradors estan utilitzant una sèrie d'aplicacions de facebook per a una àmplia varietat de propòsits acadèmics. Ací, reunisc una llista sobre diverses aplicacions d'aquesta xarxa social:
  • Books iRead: compartir llibres i saber que pensen altes usuaris sobre aquests.
  • Flashcards: crear targetes de memòria flash. 
  • SkoolPool: obtenir informació sobre altres escoles. 
  • Rate My Professors: saber el que altres estudiants pensen dels professors. 
  • BookTag: ofereix una gran forma de compartir i prestar llibres als estudiants, a més de crear proves útils per a l'estudi.
  • Mathematical Formules: distribuir fórmules i solucions matemàtiques. 
  • SlideShare: Crear, enviar i distribuir massivament les presentacions de les classes.
  • Calendar: permet organitzar els dies, establir recordatoris i compartir el calendari amb els estudiants. 
  • To-Do List: Alertar de les tasques o activitats pendents.
  • Zoho Online Office: Permet guardar tots els  documents en linea i, fins i tot, compartir-los amb els companys de classe, estudiants, col·legues etc.
  • Courses: Ofereixen una gran varietat de funcionalitats per a l'educació en línia, amb caracteristicas que li permeten agregar els cursos , anuncis de llocs i assignacions, examenes, busquedas, trobar companys de classe, crear discuciones i formar grups d'estudi. 
  • Files: Per exemple box.net, fa que siga fàcil emmagatzemar,recuperar i compartir documents en facebook, perquè es pot accedir a eaquests en qualsevol lloc on hi haja connexió a Internet. 
  • WorldCat: Aquesta aplicació a la investigació, catalogar recerques i compartir informació amb els estudiants. 
  • HeyMath!: Explicar conceptes matemàtics difícils, així que aquests són de gran ajuda per a compartir amb els estudiants o de l'ús particular. 
  • Study Groups: Obtenir tots junts en el seu projecte de grup mitjançant la col·laboració.

No hay comentarios:

Publicar un comentario